![]() | |||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Dr Gordon Neufelds distansutbildning - med fokus på uppmärksamhetsproblem Making Sense of Attention Problems(Svensk översättning: Att förstå uppmärksamhetsproblem)NÄSTA KURSTILLFÄLLE start 26 februari 2026 - anmälan här! En betydande utmaning inom skolan idag är det ökande antalet elever med uppmärksamhetsproblem, elever som saknar koncentrationsförmåga eller vars uppmärksamhet någon annanstans än på skolundervisningen. Även föräldrar får ofta vetskap om problemen från skolan. Problemen har blivit så vanliga att den typiska konstellationen av symtom blivit en s.k. bokstavsdiagnos. Dagens diagnoser som ADD är byggda på symtom snarare än på en djupare förståelse av orsakerna. Detta har lett till en mängd olika förklaringsmodeller och behandlingar som skapat heta kontroverser och förvirring bland föräldrar, pedagoger, lärare och elevvårdspersonal. Vi kan inte hantera ett problem som vi inte förstår, menar dr Neufeld. Bristen på kunskap har lett till ett fokus på att hantera symtom snarare än till effektiv behandling. Dr Neufeld förklarar på denna kurs hur hjärnans system för uppmärksamhet fungerar och hur en frisk hjärna kan leda oss fel. Han ger utifrån detta en naturlig förklaring till hur tre olika symtom tillsammans kommer att utgöra en ADD-diagnos. När vi förstår vad hjärnan försöker göra och därmed vet en grundorsaker till ouppmärksamhet har vi större förutsättningar att hantera problemen effektivt. OBSERVERA att en svensk live-inspelning av denna kurs som studiedag finns att se på UR-Play, med svensk text, dock utan distanskursens handledning. Distanskursen Making Sense of Attention Problems består av:
Videoföredragen är på engelska men all handledning sker på svenska. MÅLGRUPPKursen har värde för alla med ansvar för barn och unga: föräldrar, pedagoger, lärare, elevvårdare, idrottslärare, musiklärare och många andra. Särskilt värdeful är kursen för de som arbetar med barn med särskilda behov, samt för föräldrar som har unika möjligheter till viktiga insatser. Internationellt har kursen rönt stor uppskattning hos psykologer, barnläkrare och husläkare, då den ger en god grund för bedömning och rekommendationer. DISTANSKURSENS GENOMFÖRANDEVarje vecka ser deltagarna på egen hand ett en timmes videoföredrag med dr Neufeld. Deltagarna skriver sedan reflektioner och frågor via till kursens diskussionsgrupp vilka sedan diskuteras på Zoom en gång i veckan under ledning av Jonas Himmelstrand på Svenska Neufeld-institutet. Handledningen spelas in och kan ses i efterhand av deltagare som inte kan delta. KURSENS INNEHÅLL
Alla virtuella handledningssessioner äger rum torsdagar kl. 19.00-20.00 med start 26 februari 2026. ANMÄLAN – NÄSTA KURSTILLFÄLLE – start 26 februari 2026.Kostnad: 1295 kr inkl. moms för privatpersoner. 1300 kr exkl. moms för skolor, organisationer och företag. Fem deltagare på samma faktura går till priset av fyra. Kursstart: Torsdag 26 februari 2026 kl. 19.00-20.00 och därefter ytterligare fyra handledningssessioner torsdagar kl. 19.00-20.00 med den sista sessionen den Anmälan: med vårt anmälningsformulär eller skriv till oss på vår kontaktsida. Handledare: Jonas Himmelstrand, ansvarig för Svenska Neufeld-institutet. ANMÄLAN – NÄSTA KURSTILLFÄLLE – start 26 februari 2026 | ||
![]() | ![]() | ![]() |