![]() | |||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Dr Gordon Neufelds fördjupningskurs på distans Intensive One – Att förstå barn och ungaNYTT KURSTILLFÄLLE start den 14 januari 2024 – Anmälan här! Distansutbildningen Intensive One - Att förstå barn och unga är Neufeld-institutets grundkurs i det anknytningsbaserade utvecklingorienterande paradigmet. Tre nyckelbegrepp för förståelsen av barns och ungas utveckling presenteras: mognad, sårbarhet och anknytning. Dessa begrepp formar en tredimensionell bild där man lätt kan se var ett barn eller en ungdom befinner sig utvecklingsmässigt och vad som behövs för att hjälpa dem utvecklas vidare. Dessutom förklarar utbildningen typiska problem hos dagens unga och hur man kan arbeta med barn och unga som fastnat i sin utveckling. Distansutbildningen Intensive One - Att förstå barn och unga består av:
MÅLGRUPPUtbildningen vänder sig till alla med ansvar för barns och ungas utveckling: lärare, förskollärare, barnskötare, speciallärare, elevvårdspersonal, skolpsykologer, idrottsledare, föräldrautbildare, behandlingspedagoger, socialpedagoger, familjebehandlare, terapeuter, läkare och psykiatriker samt givetvis alla föräldrar. UTBILDNINGENS GRUNDTEMANMognadsfaktorn: Varför de omogna barnen har svårare är lära och har fler problembeteenden? En genomgång av de tre naturliga processer genom vilka barn växer och mogna, och de problem som uppstår när dessa processer hindras. Sårbarhetsfaktorn: Varför vissa barn fastnar i sin utveckling. En analys som visar känslornas centrala del i mognadsprocessen samt hur hjärnan försvarar sig mot en sårbarhet för tung att bära och de konskvenser som följer. Anknytningsfaktorn: Varför de omogna barnen behöver knyta an till de som ansvarar för dem. En introduktion till den mest kraftfulla mänskliga drivkraften, som ofta är osynliggjord eller förvrängd genom en flykt från sårbarhet och känslighet. Typiska problem hos barn och unga: En kort utvecklingsbaserad analys. Några av de vanligaste problemen hos barn och unga som separation, dominans, mobbning, och motvilja presenteras i förhållande till mognad, sårbarhet och anknytning. Att arbeta med barn och unga som fastnat i sin utveckling: GENOMFÖRANDESjälvstudier av videomaterialet: Kursdeltagarna studerar videomaterialet självständigt på tider de själva väljer. En timme video att studera inför handledningsträffen varje vecka. Handledning och gruppdiskussion: Distansutbildningen ger 22 handledningsträffar på svenska genom videokonferens. Studiehandledningen förbereder deltagarna för handledningsträffarna där frågor kan ställas och diskuteras utifrån svensk verklighet. Handledningen leds av Jonas Himmelstrand. Frågor inför handledningsträffarna kan ställas i diskussionsforumet. Handledning via videokonferens görs på plattformen Zoom. Handledningssessionerna kan därmed nås via dator, läsplatta eller smartphone överallt där det finns internetanslutning. TEMAN FÖR HANDLEDNINGSESSIONERNASession 0 - Introduktion ANMÄLAN för kursen som börjar 14 januari 2024Kursen börjar med den första handledningsträffen - session 0 - på söndag den 24 januari 2024, kl 18.00-19.00. Inga förberedelser krävs för denna första session. Därefter ges de återstående 21 handledningsträffarna i huvudsak söndagar kl. 18.00-19.00 varje vecka. Kursen avslutas söndagen den 9 juni 2024. Schemat kan komma att justeras av under kursen. Anmäl dig med vårt anmälningsformulär. KOSTNADFör privatpersoner 4945 kr inklusive moms, SLUTINTYG och FORTSATTA STUDIERI syfte att ge deltagarna en möjlighet att tillämpa sina kunskaper så kan kursen avslutas med en skriftlig uppgift för den som vill. Efter Intensive One finns möjlighet att fortsätta studera Intensive II – Separationskomplexet. Ett sådant kurstillfälle kommer att arrangeras efter denna Intensive One slutförts, i augusti 2024. Den som genomgått Intensive II har möjlighet att gå Intensive III - Becoming Attached och tillsammans med kursen Känslornas roll och The Play Triology, även Making Sense of Therapy. Genomgången Intensive II ger även möjlighet att delta i gruppen som gör fallstudier utifrån det neufeldska paradigmet. Nästa kurstillfälle börjar 14 januari 2024 – Anmälan här! | ||
![]() | ![]() | ![]() |