Distanskursen Lärbarhetsfaktorn – dispositionSession 1 – En introduktion till begreppet lärbarhet Denna session introducerar begreppet lärbarhet och problemet som begreppet löser samt kursens tes. Därefter presenteras den framåtskridande förmågans roll i lärande och beteende, inklusive nyfikenhet och känslan av framåtanda. När denna mognadsprocess och dess frukter saknas har det stor inverkan på lärbarheten. Barn måste ha med sig något mått av framåtskridande förmåga till skolan för att traditionell pedagogik ska fungera. Session 2 – Lärbarhet & den adaptiva hjärnan: Rättelser, återhämtningsförmåga och neurologisk plasticitet Den här sessionen behandlar den adaptiva processens roll i lärande och beteende. När denna mognadsprocess saknas kan barn inte längre lära sig av misstag, hantera funktionsnedsättningar eller dra nytta av rättelser. Aggression förstås också bäst i detta sammanhang. Sessionen sätter ljus på svårigheterna med icke-adaptiva barn samt visar på lösningar. Barn måste ha en intakt adaptiv förmåga med sig till skolan för att vara lärbara. Session 3 – Lärbarhet & den mognande hjärnan: Problemlösning, självdisciplin, och förmågan att hantera motstridiga tankar och känslor Denna session behandlar den integrativa processens roll i lärande och beteende. En nyckel här är att förstå den funktionen hos hjärnbarken (celebral cortex) och hjärnbalken (corpus callosum). Det är lätt att bli överväldigad av de många problem som uppstår hos elever som saknar integrativ förmåga när vi inte förstår orsakerna bakom. Integrativ förmåga är bland annat centralt för förståelsen av begreppet värdegrund. Ett visst mått av integrativ förmåga är nödvändigt för att vår undervisning ska resultera i lärande. Session 4 – Lärbarhet & hjärtat: Avstannad utveckling och emotionella försvar Den här sessionen behandlar emotionernas roll i lärande och beteende. När en sårbarhet är för tung att bära har den resulterande flykten från sårbarhet en betydande påverkan på såväl utveckling som lärande och beteende. Påverkan på lärbarheten är avsevärd. Session 5 – Lärbarhet & relationer I: Förstärkt undervisning och elevens önskan att göra sitt bästa Omogna barn är inte mottagliga att undervisas utanför ett sammanhang av anknytning. Här utforskas den förstärkande faktorn av relationen elev-lärare. Sessionen förklarar varför alfa-barn är så svåra att undervisa och hur motviljans dynamik förlamar lärandeprocessen. Begreppet jämnårigorientering introduceras och dess förödande påverkan på lärbarheten hos dagens elever förklaras. Session 6 – Lärbarhet & relationer II: Hur anknytning är ämnad att utvecklas och vad som hindrar dess formande Den här sessionen visar hur anknytning är ämnad att utvecklas och hur förmågan till relationer utvecklas till sitt fullo i sex steg. Dessutom ges en förståelse av hur anknytningen utvecklas och av vad som hindrar utveckling ger insikt i hur goda elev-lärar relationer skapas. Vidare behandlas hur olika former av sökande efter närhet påverkar lärande och beteende. Session 7 – Att öka lärbarheten: Hur man övervinner elevens motstånd mot att knyta an och skapar ett sammanhang för kontakt med eleverna Sessionen handlar om hur man underlättar elevens anknytning till läraren genom att hämta in, överbrygga och att mäkla kontakt. Förslag ges på hur man kan hantera blygsel och konkurrerande anknytningar, inklusive jämnårigorientering. Sessionens innehåll är tillämpligt såväl för att skapa fungerande relationer med individuella elever, som för att skapa ett sammanhang av kontakt i klassrummet och på skolan. Session 8 – Att öka lärbarheten vid avstannad utveckling: Att arbeta med barn som fastnat i utvecklingen Avstannad utveckling är en primär källa till såväl inlärningsproblem som beteendeproblem. Avstannad utveckling gör även konventionell disciplin ineffektiv eller till och med kontraproduktiv. Här introduceras alternativa metoder för hantera beteendeproblem. Sex sätt för att kompensera för avstannad utveckling presenteras. Förslag ges till hur man kan skapa trygghet för eleverna och mjuka upp deras hjärtan. I denna session presenteras även de avgörande faktorerna som leder till hänsynsfulla elever som tar omsorg om sin omgivning. Slutligen diskuteras hur detta anknytningsbaserade utvecklingsvetenskapliga synsätt skiljer sig från andra synsätt. |